Monday 20 June 2011

Libazúza pörkölt Kakastökével

Lejöttem Pestről a szülővárosomba és gondoltam enni kéne valami magyarosat és különlegeset. Hát mi lenne más különlegesebb, mint a kakastöke liba zúzával. Kiskoromban már találkoztam kakas herével, igaz akkor azt mondták nekem, hogy húsos bab, de akkor már mindegy volt...Megszerettem!:) Jó pár év múlva voltam egy étterembe és rendeltem magamnak ezt az ételt. Csárda pörköltnek hívták, volt benne kakashere, kakastaréj és liba zúza, mindez kapros tejfölös galuskával találva. Na azóta, már két három éve magamnak készítem ezt el ezt az ételt, kakastaréj nélkül, ugyanis jó drága és ritka. A fővárosban nem nagyon láttam még kakasherét, azt tudom, hogy néha van a piacokon vagy némelyik szupermarketban, de itt Halason mindig lehet kapni a baromfi boltokban.  Kb. 2000 ft kilója, de félkilós kiszerelésben is kapható, én azt szoktam venni és hozzá egy kiló liba zúzát.

Először is megtisztítom a zúzát és feldarabolom,inkább ezzel van a nagyobb meló, mert a kakasherékkel nem sok mindent kell csinálni. Érdemes azért a hosszabb nyúlványoktól megtisztítani, ami összeköti a kettőt, ugyanis ha nem vágjuk le akkor az is szépen megfől, bekunkorodik és rágós lesz.Az a legjobb, ha a nagyobb heréknél levagdossuk azt, persze előtte vízbe megmossuk, áztatjuk.


Most elmesélem, hogy én hogyan szoktam csinálni. Szokásos menet, hagymát pirítok zsírban, utána mehet bele a zúza. A kis zúzákat hagyom,úgy fél óráig, hogy a hagymával pörkölődjenek az edényben, közben már a zúza jó kis levet fog ereszteni. Én ekkor rakom rá a paprikát és parit összevágva, megvárom, míg ezek is kiadják a levüket. Közben egy kis só meg egy kis bors. Mikor úgy látom, hogy szépen ki adta a levét a pari és paprika, akkor hintem meg őrölt pirospaprikával és hozzáadok egy kis házi darált csípős paprikát is. Ugyanis én úgy tudom/tapasztalom, hogyha akkor hintjük, meg pirospaprikával mikor felöntjük vízzel akkor nem oldódik fel rendesen, HA meg a legelején akkor meg odaég, ezért én így szoktam. A zúzának kell egy jó két-három óra, lehet hozzáadni vizet/bort/húslevest,ha úgy látjuk elfőtte a levét. A kakastököket az utolsó fél órában kell hozzáadni, én ekkor adom hozzá a fokhagymát is, direkt, hogy ne főljön szét és ne veszítse el az egészséges vitaminjait.
Köretként én is kapros tejfölös nokedlit készítettem.

No comments: